19 iul. 2023

Pe 18 iulie 1817 a murit Jane Austen

 

Pe 18 iulie 1817, cumnata lui Jane Austen, Mary Lloyd Austen, scria în jurnalul ei:

„Jane și-a dat ultima suflare după patru dimineața: doar Cass și cu mine eram cu ea cand a venit Henry. ”

Sfârșitul vieții scurte, dar fructuoase a lui Jane a avut loc la 8 College Street, Winchester și ultimele ei ore au fost înregistrate pentru posteritate într-o scrisoare de la Cassandra către nepoata lor, Fanny Austen Knight:

„De marți seara, când i-au revenit durerile, a avut loc o schimbare vizibilă, a dormit din ce în ce mai confortabil; într-adevăr, în ultimele opt și patruzeci de ore a fost mai mult adormită decât trează. Privirea ei s-a schimbat și a căzut, dar nu am perceput nicio diminuare materială a puterii, și, deși atunci, eram fără speranță de recuperare, nu aveam nicio bănuială cât de repede se apropia pierderea mea. Am pierdut o comoară, așa o soră, așa prietenă cum nu a putut fi depășită niciodată. Ea a fost soarele vieții mele, gilder al fiecărei plăceri, alinarea fiecărei întristări; nu am avut nici un gând ascuns de ea, și parcă aș fi pierdut o parte din mine. Am iubit-o prea mult, - nu mai mult decât merita, dar sunt conștienta că afecțiunea mea pentru ea m-a făcut uneori nedreapta și neglijenta față de ceilalți; și pot recunoaște, mai mult decât ca principiu general, dreptatea Mâinii care a dat această lovitură. . .

“. . . Ea a simțit că moare cu o jumătate de oră înainte să devină liniștită și aparent inconștientă. În acea jumătate de oră a fost lupta ei, bietul suflet! Ea a spus că nu ne poate spune cat a suferit, deși se plângea de o mică durere fixă. Când am întrebat-o dacă vrea ceva, răspunsul ei a fost că nu vrea altceva decât moarte, iar unele dintre cuvintele ei au fost: „Doamne dă-mi răbdare, roagă-te pentru mine, o, roagă-te pentru mine! Vocea ei a fost afectată, dar atâta timp cât vorbea era inteligibilă. . .

“. . . Imediat după cina de joi am mers în oraș să fac o treabă de care mătușa ta dragă era nerăbdătoare. M-am întors cu aproximativ un sfert înainte de șase și am găsit-o însănătoșită după leșin și opresiune; s-a făcut atât de bine încât a putut să-mi spună un minut despre criza ei, iar când ceasul a bătut șase îmi vorbea liniștită. Nu pot să spun cât de curând după aceea a fost prinsă din nou cu aceeași leșinie, urmată de suferințele pe care nu le putea descrie; dar domnul Lyford care fusese chemat, i-a aplicat ceva care să-i dea ușurință, iar ea era într-o stare de nesimțire liniștită până la ora șapte cel mai târziu. De atunci până la patru și jumătate, când a încetat să mai respire, abia și-a mișcat un membru, astfel încât să avem toate motivele să credem, cu recunoștință față de Cel Atotputernic, că suferințele ei s-au terminat. O ușoară mișcare a capului cu fiecare respirație rămasă până aproape la ultima. Am stat lângă ea cu o pernă în poală pentru a o ajuta la susținerea capului, care era aproape de pat, timp de șase ore; oboseala m-a făcut apoi să demisionez din locul meu în fața doamnei J. A. [cumnata, Mary] timp de doua ore si jumatate, cand am luat-o din nou, si peste vreo ora si-a dat ultima suflare.

„Am putut să-i închid ochii chiar eu, și a fost o mare mulțumire pentru mine să-i ofer aceste ultime servicii. Nu a fost nimic convulsionat care să-i dea ideea de durere în privire; dimpotrivă, dar pentru mișcarea continuă a capului i-a dat ideea unei statui frumoase, și chiar și acum, în sicriul ei, există un aer atât de dulce și senin peste chipul ei ca este destul de plăcut de contemplat. ”

Odihnește-te în pace, Jane.
18 iulie

Austen, Jane. Scrisorile lui Jane Austen: adnotate (p. 242). Ediția Kindle.
Le Faye, Deirdre. O cronologie a lui Jane Austen și a familiei sale (p. 578). Presa Universității Cambridge. Ediția Kindle.

Niciun comentariu: